Monday, February 14, 2011 | By: fatamorgana

Ayat Syifa' (Penyembuh)

Terdapat 6 ayat Syifa' di dalam Al-Quran:

Klik pada rajah untuk lebih jelas
wa nunazzilu minalquraani maa hua syifaaa uwwarahmalill'alamin (Al-Israa' : 82)
wa yashfi suduro qaumimmukminin (At-Taubah : 14)
wa syifaaa ullimaa fissudoor (Yunus : 57)
qul hua lilladzina aamanoo hudawwasyifaaa' (Fussilat : 44)
wa idza maridhtu fahuwa yasyfeen (Al-Syu'ara' : 80)
feehi syifaaa ullinnaas (An-Nahl : 69)

Maksudnya:
  1. "Dan kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya." (Al-Israa' : 82)
  2. "Dan dia mengubati hati-hati orang yang beriman." (At-Taubah : 14)
  3. "Dan (Al-Quran) menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu." (Yunus : 57)
  4. "Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Quran itu menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman." (Fussilat : 44)
  5. "Dan apabila aku (Nabi Ibrahim a.s) sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku." (Al-Syu'ara': 80)
  6. "Yang mengandungi penawar bagi manusia dari pelbagai penyakit." (An-Nahl : 69)
Berkata Sheikh Abu al Qasim al Qusyairi r.a.:
"Pada suatu hari, anakku ditimpa sakit kuat. Ketika tidur, aku bermimpi bertemu dengan Rasulullah s.a.w. Lalu aku berkata kepada Baginda s.a.w, "wahai Rasulullah!Lihatlah keadaan anakku." Maka Baginda s.a.w bersabda, "Di manakah kamu dengan ayat Syifa'?Tidakkah kamu telah mengumpulnya?" Aku menjawab, "Aku tidak mengetahuinya." Selepas itu, aku membaca Al-Quran sehingga khatam dan setiap kali aku menemui ayat yang menyebut di dalamnya tentang Syifa' (penyembuhan), aku mengumpulnya. Terdapat enam ayat Syifa' di dalamnya Al-Quran. Maka aku menulisnya dan mendirus tulisan tersebut di dalam sebuah bekas. Kemudian aku memberi anakku minum air tersebut. Maka selepas itu dia kembali sembuh dan sihat."

Rujukan:
Kitab Zikir Pagi, Petang dan Pendinding Diri, himpunan oleh Al-Muhaddith Dr. Sayyid Muhammad ibn. 'Alawi Al-Maliki Al-Hasani, m/s 50-53 terbitan Sofa Production cetakan kedua (Muharram 1432 H / Disember 2010 M), dikeluarkan oleh Sheikh Muhammad Fuad bin Kamaluddin Al-Maliki.

wallahua'lam

1 comments:

Unknown said...

Kl nunut Share teng blog kulo jazakumulloh
www.ziarahblogislam.blogspot.com

Post a Comment