Saturday, February 5, 2011 | By: fatamorgana

Selawat Ibrahimiyyah


klik pada rajah untuk lebih jelas

"Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammadin wa 'ala aali sayyidina Muhammad,
kamaa sollaita 'ala sayyidina Ibrahima wa 'ala aali sayyidina Ibrahim,
wa baarik 'ala sayydina Muhammadin wa 'ala aali sayyidina Muhammad,
kamaa baarakta 'ala sayyidina Ibrahima wa 'ala aali sayydina Ibrahim,
fil'alamina innaka hameedummajeed"

Maksudnya: Ya Allah ya tuhan kami, Engkau rahmatilah ke atas junjungan kami Muhammad dan ke atas keluarga junjungan kami Muhammad, sebagaimana Engkau merahmati ke atas junjungan kami Ibrahim dan ke atas keluarga junjungan kami Ibrahim, dan Engkau berkatilah ke atas junjungan kami Muhammad dan ke atas keluarga junjungan kami Muhammad, sebagaimana Engkau memberkati ke atas junjungan kami Ibrahim dan ke atas keluarga junjungan kami Ibrahim, di sekalian alam, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Terpuji lagi Maha Mulia.

Selawat ini, sebagaimana yang kita ketahui dan kita amalkan, merupakan sebahagian dari bacaan tahiyatul akhir ketika menunaikan solat. Mudah-mudahan, dengan membaca selawat ini, ia akan menjadi asbab kepada kita untuk mendapat syafa'at Nabi Muhammad s.a.w di akhirat kelak, insya-Allah.

Berkata Sheikh Ahmad Al-Sowi;
Diriwayatkan oleh Al-Bukhari di dalam kitab-kitabnya, Rasulullah s.a.w telah bersabda:
" Sesiapa yang membaca selawat ini, aku akan saksikan baginya pada Hari Kiamat dengan penyaksianku dan aku akan mensyafa'atkannya."
Rujukan:
Kitab Zikir Pagi, Petang dan Pendinding Diri, himpunan oleh Al-Muhaddith Dr. Sayyid Muhammad ibn. 'Alawi Al-Maliki Al-Hasani, m/s 45-47 terbitan Sofa Production cetakan kedua (Muharram 1432 H / Disember 2010 M), dikeluarkan oleh Sheikh Muhammad Fuad bin Kamaluddin Al-Maliki.

wallahu aa'lam

0 comments:

Post a Comment