Monday, February 14, 2011 | By: fatamorgana

Pentingnya Menuntut Ilmu Bagi Mereka Yang Ingin Bergelar Sebagai Pemimpin.

Segala puji bagi Allah SWT, Zat yang tunggal lagi Maha Perkasa, yang Maha Mulia lagi Maha Pengampun, yang menentukan segala keputusan, yang berkuasa merubah segala sesuatu, yang mengatur pergantian siang dan malam supaya menjadi suatu peringatan bagi orang yang mempunyai hati (hati yang bersih) dan penglihatan (mata hati yang tajam). Selawat dan salam ke atas Baginda SAW (sesungguhnya kami amat merinduimu ya Rasulullah) makhluk yang paling mulia dan yang paling mengenali akan Allah SWT begitu juga selawat dan salam ke atas para ahlulbait dan para sahabat r.anhum (Ya Allah jadikan kami golongan yang mengikuti mereka dengan sebenar-benar jalan yang Kau redhai dan yang Kau muliakan, Amin..)..

Amma ba’du..

Al-faqir tertarik untuk membawa apa yang dinyatakan oleh Al-Imam Al-Hafizh Syaikhul-Islam Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syaraf An-Nawawi AS-Syafie rahimahullahu taala atau lebih dikenali dengan nama Al-Imam An-Nawawi di dalam kitabnya ‘BUSTANUL ‘ARIFIN (Taman Orang-orang Yang Arifin)’ pada menyatakan hal ILMU.

Telah diriwayatkan dalam Kitab Shahih Al-Bukhari bahawa Sayyidina Umar pernah berkata:
“HENDAKLAH KAMU MEMPERDALAMI ILMU SEBELUM KAMU MENJADI PEMIMPIN”.
Maksudnya: Hendaklah kamu bersungguh-sungguh dalam memperdalami ilmu dan menguasainya ketika kamu masih muda lagi, dan ketika kamu belum sibuk dengan urusan kepimpinan, dan sebelum umur kamu mencapai dewasa. Apabila kamu sudah dewasa dan kamu telah menjadi pemimpin yang diikuti maka ketika itu kamu sudah tidak dapat belajar lagi kerana kamu menjadi terlalu sibuk dengan bermacam-macam urusan dan kamu merasa angkuh dengan sebab sudah tua dan sudah menjadi pemimpin.
 
Perkataan Sayyidina Umar itu hampir sama maksudnya dengan perkataan imam Syafie radhiyallahu’anhu :
“BERSUNGGUHLAH KAMU MENGAJI SEBELUM KAMU JADI KETUA, KERANA APABILA KAMU TELAH JADI KETUA, MAKA KETIKA ITU SUDAH TETTUTUP JALAN UNTUK MENGAJI“
Segala puji bagi Allah SWT. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW, para ahluhbait, para sahabat r.anhum dan juga kepada mereka yang mengikuti mereka sehingga hari Qiamat.(Ya Allah kurniakan kami kebaikan dari arah yang tidak kami sangkakan Amin..)

diambil dari Lukman Ibnu Nafis:
wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment